lördag 19 januari 2013

Det är kallt!

Ja inte här alltså men hemma har jag förstått. Det har drällt in rapporter idag som alla säger samma sak; minus 16 grader (ett par sa iofs 15) och isande kallt. Huvva. Men det ser fint ut! För bildbevis har jag också fått. Så lämpligt, för jag har inte tagit så många bilder själv idag. Inte för att det saknades motiv, men antingen har det gått för fort eller så har jag behövt ha båda händerna på styret. 

Dagens tur var nämligen lite annorlunda, delvis en hel del vägar jag inte cyklat förut (däremot kom jag hit på den i lördags med bil) men framförallt betydligt mer plattkörning. Det finns knappt någon flack här på ön annars men idag tror jag nästan vi tog all som erbjuds.

Färden var övervägande på östsidan - inte ända ut till kusten idag för då hamnar man på motorvägen, men strax innanför. Från mitten till sydöst, upp nordöst, tillbaks in i mitten, över toppen och så hem. För mig alltså, för Christermitt sällskap för dagen också hemmahörande i Stockholmstrakterna till vardags startade turen från sydkusten och han fick således lite bonustramp, lyllosen. Vi möttes hur som helst upp i San Bartolomé och rullade ner till Santa Lucia för en lunchfika. 

Lunchpaus på El Mirador
Sen bar det av mot Agüimes och Ingenio vidare längs vägen där vi fick vända sist pga vägarbetet, men på helgen hålls den öppen och det började väldigt bra. 

Längre ned blev det dock tydligt varför vägen läggs om och den kommer vi INTE ta igen innan all ny asfalt är på plats. Christers ena flaska tyckte tom att vägen var så dålig att den tackade för sig och hoppade av i farten, men vi andra bet ihop och när vi väl fick svänga av mot Ingenio var livet glatt igen.

Efter en kort påfyllning av den enda flaskan trampades det vidare norrut och det kändes riktigt uppfriskande med riktiga städer och "vanlig väg". I Telde blev det dock större vägar och mer trafik och det var skönt att lämna röran och vika av mot Santa Brigida. För att komma dit är det klättring som gäller igen och det var inte helt utan ansträngning att ta sig upp, däremot vidare till San Mateo gick det av bara farten. 

I San Mateo var det dags för en liten kaffepaus och även om vi kanske inte hittade de mest pittoreska stället så satt kaffet som en smäck och kom väl till pass när vi skulle över just passet. För vi bestämde att vägen över toppen skulle gå lite snabbare än att köra runt den och därmed hamna i Tejeda, och nu började tiden bli intressant eftersom vi gärna ville att även Christer skulle hinna hem innan det blev mörkt.

På väg mot Santa Brigida
- fortfarande fint men långt kvar
Sagt och gjort, det var bara att greppa bocken och streta på, till lokalbornas förtjusning. De försökte inte det minsta dölja att de tyckte vi var helt vrickade som var ute och cyklade där och då, den saken framgick tydligt av blickarna genom bilfönstren och det vinkades och tjoades glatt när vi körde genom skogsområdet där kanarierna hänger på helgerna. Vi vinkade glatt tillbaks och placerade dem i precis samma fack; som går man ur huse, tar på sig hela garderoben och kör upp till den kallaste platsen på hela ön för att campa (!) och ha utomhusfest. Gammal som ung, till synes varenda helg. Men det är väl fint att man gillar lite olika saker.

Från toppen är det åtminstone mest nedför och idag var det faktiskt lite kyligt även här. Inga -16 för all del men på baksidan av berget kom veckans första stänk och på toppen var det dimma och blåste kallt så det var väldigt skönt att komma hem efter vår ordentliga tur. Hela cyklingsbara dagen gick åt och jag fick just sms-rapport som sa att det blev i runda slängar 17 mil och 3000 höjdmeter. Min egen avancerade klocka har semester precis som jag och behöver bara hålla reda på vad tiden är, men idag fick den även berätta hur mycket energi som gått åt. Det var en hel del, men eftersom det känns som jag har ätit nästan oavbrutet sen jag kom hem så behövs det nog bara ett litet glas vin till för att landa på plusminusnoll. 

iSalud! 

Fast egentligen tänker jag gå och lägga mig, så god natt istället, jag rundar av med några fina bilder hemifrån. 

Vy från Lilla Essingen















Vyer från Årstaviken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar