måndag 14 januari 2013

Dags för avfärd, men var är cykeln?

Dags för avfärd var det lördag 12 januari klockan aptidigt, eller mitt i natten egentligen. Hela veckan hade varit halvt kaotisk med en ordentlig dunderåbrak-finaldag på jobbet som slutkläm, så när jag väl började packa fredag kväll hade nog hjärnan redan lagt av, men relativt många och förhållandevis rätt saker kom med ändå. Till exempel min splirrans nya cykel, vilket var ett kapitel helt för sig... 

Den hade nämligen inte ens kommit fortfarande fredag morgon, utan var.. någonstans.. I Postens händer sedan några dagar då DHL lämnat över från Tyskland - dock lite oklart exakt var. Jag försökte ha is i magen in i det sista, men torsdag eftermiddag började jag på allvar känna att nä, det här skulle faktiskt inte lösa sig av sig själv. Vilket bekräftades med all önskvärd tydlighet när jag ringde kundtjänst och fick "hjälp" av en av de mest ointresserade människorna på länge. 

Nån panik var det väl inte – Orbean skulle så klart kunna kittas upp och packas ned i sista sekund, men vafasen.. Nu hade jag ju köpt den här för att ha med mig, och vem skulle kunna hämta ut den sen då, när den väl kom? Och vad snöpligt att snubbla på målsnöret när det var så nära, och, och.. Nä, alternativen dög ju bara inte, det fick bli att kalla in specialstyrkorna helt enkelt. I det här fallet mer känd som Jeppe, som med rätt kontakter och en rejäl lastbil och övertygande sätt helt resolut körde in på Tomteboda med mig i släptåg, bankade på en dörr och.. ut kom min cykel. Bara sådär. Det var inget tvivel om vem som blev årets hjälte redan i januari.

Var färgerna bara en tillfällighet, eller..
Zat You, Superman?!
Nästa samaritinsats stod Luís för, som tålmodigt väntade medan jag (då däremot i väl utbredd panik) slängde ned saker på måfå i packningen, och sen körde som en ängel genom natten för att droppa av mig på Arlanda.

Väl där hittade jag en cykelbekant redan i incheckningen och fick således fikasällskap till det var dags att gå ombord. Sen sov jag som en medvetslös till vi nästan var framme. Bra resa. 

Dags att vakna



1 kommentar:

  1. hej
    Va kul att läsa! Fick länken idag av mamma. Hon hade skickat den tidigare men den funkade inte.
    Det pirrar i cykelnerven och tanken på att åka iväg nån gång på vintercykling söderöver sätter igång igen. Men får nöja mig men knarriga vintervägar även denna säsong. Ha det gott.
    /Magnus

    SvaraRadera