onsdag 23 januari 2013

Vind i seglen!

Inte bara uttryck för glädjen att få komma ut och vädra pälsen igen efter flera dagar inomhus, utan också för.. DET BLÅSER! 

Omisskännliga Roque Nublo står pall för blåsten
Jag hade nästan glömt hur det kunde friska i här på ön men idag blev jag ordentligt påmind, och tanken for rakt tillbaks till första året jag var här då det också bjöds på muskelväder. 
Jag och mitt cykelsällskap Erik fick en minnesvärd tur tillbaka till Playa del Inglés och det var väl med skräckblandad förtjusning som jag kommer ihåg det, åtminstone från min sida. 

De vanligtvis så stadiga "ananaspalmerna" (ja de ser ut som ananasar, tjockast i botten) halvlåg i vindriktningen och det var bara att krypa ihop och hålla i sig för kung och fosterland, och hoppas på det bästa. Det var ju tur att det blåste åt rätt håll åtminstone, jag vill minnas att det gick med en rasande fart att komma hem, då lätt vimmelkantig. 

Cercados de Araña - nytt för mig
I alla fall, det blåste rätt friskt här även idag och det känns alltid lite lynnigt i början, men så småningom brukar man vänja sig och kan slappna av lite i järngreppet om styret. Ramen kläms med fördel fast mellan knäna dock om man får tillfälle att sluta trampa, för man vet aldrig riktigt när det tänker komma en ny körare från ett annat håll. Som tidigare konstaterat; lite marginal och en smula anpassning i bergen är inte så dumt, hellre feg än över räcket. (hej mamma, jag bromsar jättebra ;))


Dagens tur då, jo jag tog det lite piano efter magbacillen och det blev faktiskt en spontan upptäcksfärd istället för till San Bartolomé som var tanken - drygt halvvägs dök det nämligen upp en skylt som pekade höger med nåt okänt namn på, och mer än så behövs inte alltid. Asfalten såg superfin ut så jag vek av och kollade vart vägen tog vägen istället för att fortsätta framåt. 

En hel liten by låg därnere, lite oväntat
Det var en trevlig liten slingerikrok som visade sig landa i ett område som såg helt annorlunda ut än resten av ön, (trots att det finns i stort sett alla utseenden här utom möjligtvis glaciärsprickor) och därtill en sjö vilket också var oväntat. 

Sjön avslutades i en fördämning med bro ovanpå som jag kände mig tvungen att rulla ut på, men sen var det stopp. På andra sidan var det mer en avrinningsfåra än en väg och efter sjön blev asfalten grusväg så det var bara att vända, men jag tyckte ändå jag fått rätt bra valuta för upptäckarlustan. 

Trampade upp igen i maklig takt och stannade till på det som jag tänker ska bli mitt nya häng i Ayacata för en dricka, men mest en tjuvkik. 
Och en sjö! Med en bro!

För nu ger jag upp mitt vanliga ställe. Tyvärr, det som varit så bra. Men förutom att det varit onödigt fullsatt på sistone så har de även gjort något helt oförlåtligt; de har mixtrat med ostmackan!! Ett sant självmord om resultatet går åt fel håll. 

De har alltså bytt ut den goda långlagrade "curadon", (eller kanske semicuradon åtminstone) som brukade ligga i generösa sjok mellan brödhalvorna, mot den betydligt billigare, vesna och bleka lillebrodern "tierno". Bara sådär! Ingen ursäkt, ingenting. Som om det inte skulle märkas. Jo tjena. See you never. 

Det vinkar någon på bron.. hej hej!

Nåväl, jag har god förhoppning om mitt nya ställe även om det också lär vara välbesökt i rusningstid. Nu vid stängningsdags rådde dock stilla frid och det var nästan tomt. Lugnt och lummigt, med en fin liten gubbe bakom disken som inte testade med tyska före spanska, och som dessutom kom ut med ett fat oskalade jordnötter som jag fick pillra med medan tankarna vandrade till Dumbo i kvällssolen. 

Kändes heltigenom helrätt och jag ser fram emot att se hur de hanterar en ostmacka. Fast kanske inte imorrn, har jag tur och orkar upp i tid kan jag nog få lite lunchsällskap i Santa Lucía, så därför utan vidare fördröjning och med ögonaböj marsch pannkaka; buenas noches!
Nya fikaplejset, tror jag


På vägen hem förresten var det mörk himmel, snabba moln och solljus om vartannat så det blev en rätt spektakulär ljusshow. Petar in lite såna bilder som avslutning. 



OK, men det var faktiskt ljust





























Ljusspel..

..en masse

och lite till

Massiv molnbank över Tejeda och La Degollada

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar