tisdag 29 januari 2013

Nordkust


Idag åkte jag direkt förbi men inte konstigt
man blev förvirrad, vadå PK?..

Så här fint är det när man passerat skylten, mot Moya
Det var ju sånt himla skrivande igår så idag tänkte jag göra det enkelt för mig och låta bilderna tala, men kort kan jag säga att jag åkte norrut igen, denna gång med (Santa Maria de) Guía som mål. Det är den näst nordligaste staden på ön, slagen endast av Gáldar som ligger en kraftfull loska därifrån. 

Jag hade tänkt ta den väg ned som jag körde upp igår men eftersom jag satt i andra tankar blev det istället via Firgas ut till kusten, sen småvägar vid sidan av motorvägen bort till Guía där jag gjorde en snabbvisit innan jag vände söderut igen. 


Sista biten upp var samma som igår, med ändringen att jag nu tog vägen över toppen istället för runt den, men det var inget vidare. 
Visst, naturskönt bland tallar och vulkanlämningar men jag kunde för mitt liv inte förstå hur jag frivilligt kunde köra så pass långt på denna dag 1 då jag ju tog den en bra bit upp efter Cruz de Tejeda. 

Måste ha varit ren förstadagsiver för det var mestadels rejält knaggligt oljegrus och hemvägen blev en riktig bromsfest. Nä, om väg 150 genom Pinos de Gáldar säger jag som Señor Kongo, fast tvärtom; Moto sí, bici no. 


Samma väg
Nu tycker jag i alla fall jag har hyfsad koll på norrsidan och vet när man helst ska åka var och vilken väg som är bäst för upp- respektive nerväg, så nu kan mina besökare få sig en fin tur även norrut om så önskas. 


På slutet blir det kanske lite tjatigt med alla solnedgångar men om man inte gillar såna kan man ju alltid blunda. 

iLuego!

Samma igen

Fler som tycker det är fint här,
de här står här och väntar på utsiktssugna

Vid Moyakusten kan man surfa säger kartan,
jag förstår varför

Där uppe är motorvägen

men jag fick ta mindre vägar mot Guía

Där var den igen, men nu var jag plötsligt ovanför

för att sen komma ännu längre ovanför

Härifrån ser man till Gáldar

Påfyllning i Montaña Alta på hemåtresan
- en tre mil lång uppförsbacke ungefär

En bit fruktkaka slank ner i farten

Vulkanrester i Pinos de Gáldar

Fin vy, men usel väg

Från utsiktsplatsen i Pinos de Gáldar

På hemväg, nedan Cruz de Tejeda

Nästan hemma, sista löpan ner,
den som är så jobbig uppför

Men den är faktiskt brant, och lång
insåg jag på nervägen

Och sen var jag hemma igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar