fredag 27 december 2013

God Jul!

Så dags att säga det nu kanske men julen varar väl än till påska om man ska tro på melodin. 

Måndag: Brist på sol gav indragen lunchpaus i Bartan
och snabb passering här för vidare färd hemåt
Julafton: Crêpes med frukt och glass är
bättre än julskinka :)
Självklart är cykeln julpimpad, framtill
och runt båda naven
Årets julkort!
Julaftonen var hursomhelst rätt kvickt överstökad utan nåt direkt firande just, lite juligare mat framåt eftermiddagen bara efter ett besök med ny-omplåstring av Mattis arm nere i Puertan, men så mycket mer var det inte. 

Vi passade på att sätta oss en stund på playan eftersom vi var i krokarna, och den var alldeles full av folk som inte alls verkade bekymra sig över julbord eller o helga natt, men det kanske blir så i stekande sol. 

Innan hemcykling hann det slinka ner en inte så julig men heller inte så dum crêpe med hemlagad glass och färsk frukt uppe på strippen. Traditionsenligt eller ej så var det inte så dumt – långt bättre än julskinka för en vego-mulle som undertecknad.

Cykelmässigt har det blivit lite blandat men mest välbekanta vägar. I måndags tog vi en gemensam tur till Los Navarros där jag fortsatte uppåt efter fikan och Matti vände hem. 

Min tanke var att stanna för lunch i San Bartolomé men i brist på solsken så tog hemlängtan över och jag brakade hem direkt istället. 

På julafton blev det bara turen ner till playan och på juldagen tog jag helledigt från cyklingen medan Matti körde med Valentino upp till stavhopparen, dvs ungefär halvvägs till Aldea (San Nicolas). 

Igår tog vi första riktiga rundan tillsammans, och den gick via Arguineguín till Soria där vi stannade på lunch i bergen innan sista klättringen upp till korset där man får börja bromsa sig hem igen. Svettigt värre var det men kul att äntligen få en helt runda ihop! 

Idag blev det bara en tur-o-retur ner till hamnen igen, och nu var det sista gången som Mattis arm behövde läggas om - på tisdag får vi pilla bort plåstrena för sista gången och sen är det fritt fram för både svettångest och bad i havet. Äntligen! 

Imorrn hoppas vi på bra väder, då är jag redo för en långtur, men bara om vädret tillåter. Håll tummarna!



Julig mat
Annandagen: Nu skulle det klättras minsann

Och där försvann han

Snart uppe i Soria-fiket

Där blev det tortilla española på servitörens inrådan.
God!

Hej hej! (Nej jag cyklar inte i väst,
min tröja hänger bara på tork.)

Soria-dammen

På andra sidan - torrt, och brant!

Läskigt, verkar jag tycka

Bättre på andra sidan!

Nu ännu bättre ;)

Hemväg. Vad tittar han på?

..om inte våra kära hemvägs-slingror - igen! 

Här är så exotiskt och fint att jag bara var tvungen..
..och en till.
Vägen hem är verkligen alldeles superfin.
 
Väl hemma gjorde vi fruktmilkshake delux. Tada.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar