tisdag 10 januari 2017

Ajöken fröken, Tejeda

Som en värdig avslutning på tre och en halv vecka här så körde jag upp till Tejeda idag, stillsam start med hänsyn till mitt knä som pipit lite på sistone, men sen med hyfsad stil upp, och denna gång via Roque Bentgaya som alltså är en av monoliterna på topparna här.


Roque Bentayga på avstånd, med mandelblom i förgrund

Olik sig lite närmare
Vackert mot toppen
Jag har inte varit i närkontakt tidigare eftersom vägarna varit så olockande men senaste åren och särskilt kanske sen Tejeda blev utnämnd till en av Spaniens vackraste städer så har den saken precis som många andra i närheten blivit uppstyrda.
Så nu har jag kört hela vägen upp till klumpen och insett att det finns ett museum däruppe och att folk som vandrar eller åker bil också åker upp dit.
Nåja, sen dess blev det en glasspaus i min favoritby och sen retur, tvätt av cykel, middag med mamma i purtan och nu just slängt ihop lite bagage, hängt upp lite tvätt och gjort lite ditten datten inför hemresan imorgon som börjar nångång på förmiddagen dock utan arla morgonstund. Sen väntar återacklimatisering till jobb och allt möjligt på hemmaplan, men som jag sa till min cafékille på toppen i Ayacata som i stundens allvar tom bjöd på dagens kaffekopp, como sabes, voy a volver, como siempre, volveo otra vez. Tan pronto como puedo.
Jag kommer tillbaka, och så fort jag kan. Hasta la próxima.







..och häftig molnbank över Atlanten därborta

Tejeda, min favvo.

Ja, det finns på skylt också. Vackraste. ("en av dem.." pff. )


Vackraste.
Igår stolpade jag o mamsen upp till korset
här ovanför, mot Veneguera

Därifrån är väldigt tjusig utsikt över byn.

Ikväll, avskedsmiddag i hamnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar