torsdag 16 april 2015

Fatagalunch och Santa Lucía

Idag har det varit väldigt varmt och väldigt trevligt. Mamsen tog bussen upp i bergen på förmiddagen och knatade runt där tills jag dök upp med tungan runt styrstammen, så vi kunde äta gemensam lunch. 


På väg upp mot Fataga. Här passeras
 "indianfarmen" dvs lokalbefolkningsmuséet
Första anhalten, här är en utsiktsplats
Inte illa, efter alla år fick jag anledning att stanna i Fataga, mer än bara för att fylla flaskan på macken alltså. 

Fataga är en ultrapittoresk liten by som är väl värd ett besök, full med små konstkyffen om man går in bland husen, och min tortilla española var dessutom veckans bästa, på Restaurang Labrador. 

Sen åkte mamma ner och jag fortsatte upp, mot Bartan igen men denna gång med sikte på Santa Lucía. Vägen dit var nylagd och överlag (förutom bitarna jag nämnde i förra inlägget) är vägarna faktiskt ovanligt fina till och med för att vara här. Ja, efter EU-inträdet alltså. Som cyklist är man extra tacksam. 

Det var som vanligt kittlande skoj att ta sig ner till Sardina/Doctoral, eftersom vägen från Santa Lucía är vindlande och lättåkt, och lyckligtvis hade jag även medvind från Doctoral en bra bit hem. Det blåser nämligen något vansinnigt mellan flygplatsen och Bahia Felíz ungefär, så ”inte motvind” längs den vägen är nästan en förutsättning för att komma hem alls. Med medvind går det däremot över 50 på platten, lätt, även med kompakt. 

Så hemma igen var jag rätt osliten för en gångs skull, och tog en sväng till poolen innan allt annat som ska göras, och imorrn åker mamma hem så vi knatade ner till Faro och käkade där. Uppstigning för avvinkning kl astidigt imorrn, så nu är det gonatt!
Som man har en massa utsikt från, även om man
inte stannar på själva platån

Mamma i Fataga på torget




Proppfullt med massa små konstnärsskrymmen

Själv gillar jag såna här.
Kommer att tänka på Depeche Mode av någon anledning..

På väg mot San Bartolomé kan man fylla flaskan med vatten
ur berget, eller nåns gamla tunna, jag vet inte riktigt

Bartan till vänster, men idag tog jag höger

..ner mot Santa Lucía

Även här var vägen nylagd, vilken glädje

Swooosh!

Här till höger har jag stannat och lunchat många gånger.
Men idag blev det bara en bild.

Santa Lucía stad

Med fin kyrka och allt

Här får man ta höger, annars blir det lite längre

Hej då Lucía!

Tjusigt hade de gjort i inträdet av byn

Nu blir det finåka ett tag

Med imponerande vidder och vyer på högersidan

Som sagt

Och det fortsätter

Länge

En tillbakablick: ser bra ut!

Så här går vägen, lättcyklat!

Nu börjar vi komma ut ut bergen, lite annorlunda utsikt

Däråt är Las Palmas

Även i Sardina är vägen nylagd!
Rena motorvägen nuförtiden, här var det smattermatta förr

Mot middagen!

Promenad mot Faro

Fina blommor längs vägen bara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar