söndag 13 december 2015

Norrkänning!

Idag hade jag en plan att ta mig över på norrsidan och så blev det också, men på grund av en trött morgon och således en lite senare start så visste jag redan från början att jag skulle få justera målet något.


Vacker mandelblom på väg upp mot toppen
Här uppe campar kanarierna varenda helg, kallt och
jävligt, jag förstår inte.
Tydliga spår av vulkanlämningar. Men nåt växer,
fruktträd?
Äpplen kanske?
På norrsidan är naturen annorlunda
Igår kväll gick jag nämligen i kyrkan här i byn, och det var livat värre så det tog ett tag sedan innan jag var klar med stretch och jag vet inte allt, så jag skyller på det och inte det extra vinglaset som slank ned på slutet.
I kyrkan var det lokala musikanter och sångare som ställde till med en väldigt spansk afton i folkmusikens tecken, och det var fullt ös i kyrkbänkarna, inte alls som de få gånger jag varit i kyrkan hemma. Efteråt bjöd byn på lite kakor och sprit i fluormuggar. Varför händer aldrig sånt hemma?


Nåja, åter till cyklingen, jag satte av nånstans mitt på förmidagen med sikte på Ayacata, dvs rakt upp härifrån. Det gick lätt, och jag fortsatte med god spänst vidare uppåt mot toppen, där man kan svänga ner på baksidan av berget. Den biten är initialt lite brantare, och så var det med den spänsten.


Nå, upp kom jag, förbi alla campingplatser de har där uppe där det är som kallast, och brassade sedan snett utför, mot Cruz Tejeda. Tyvärr är vägen stundom något av en katastrof, så det är bara att ta det lilla lugna om man inte kör heldämpat.


I Cruz Tejeda tog jag mig en liten fikapaus innan färden fortsatte nedför, nu på norrsidan av berget. Så initialt ned mot San Mateo, men sen vek jag av vänster och uppåt mitt i all utförsbacke, mot Valleseco istället. Bara för att jag ville.


Här är det grymmaste vägar, uppblandat med lite sämre, men ändå. Och så plötsligt kom den, anledningen till att jag körde den här vägen; eucalyptusdoften. Helt fantastiskt, det är bara att sätta igång och djupandas, för det är som att köra rakt in i ett spa av bättre sort. Oslagbart.


Nå, säg den lycka som varar, i Fontanales hade jag räknat ut att jag behövde vända om jag skulle slippa köra i mörkret, så det gjorde jag kort och gott, och körde upp igen men vek nu av och körde sista biten upp till Artenara istället för att få lite variation på konfekten.


Så runt toppen åt andra hållet, och då kommer man alltså fram ovanför Artenara, och sen är det samma väg hem som vanligt, via Tejeda.


Vägen från toppen och ner till Artenara var nylagd och nåt i hästväg fin, så om den inte var på skuggsida skulle den ge vanliga favoritvägen (Artenara till Tejeda) en rejäl match, men jag står fast vid min favvo.


I Ayacata bjöd jag mig själv på en kaffe & glasspaus på Casa Melo, där jag bara blåste förbi i förmiddags, glatt vinkande till ägarna som nog aldrig är någon annanstans. Sista biten hem gick som ett snälltåg – man blir mindre känslig för dålig väg ju mer man kör, och hem kom jag innan solen försvann bakom berget. E-legant.


Den där tänkta turen blir nog nästa helg, om jag bara kan komma upp lite tidigare, men den här  rundan får nog anses rätt godkänd den med. Grym dag!

Lite skruttig väg, minst sagt, men vackert


Grönt och kulligt, inte alls som på sydsidan

Och hade det varit klarare så hade man sett
Las Palmas härifrån. Skymtar nu, kanske.

Snart framme i första hållpunkten, Cruz Tejeda

Där spatserade den här tuppen oförskräckt bland mopparna

Och så här ser lilla torget ut, med trött åsna och allt

Nog pausat, vidare norrut, här nyss svängt av mot
Valleseco, annars hamnar man i San Mateo

Fin utsikt, helst utan ras





Sen skiftar naturen och det känns som höst hemmavid

Med tillägg av skägglavsträd




Men det kunde väl annars vara lite varsomhelst
därhemma?

Troll är nog mer troligt än kor känns det som här.
Har aldrig sett en troll-skylt dock. Trist.


Och så äntligen, maffiga eucalyptusträd
sätter fart på lungorna

Här kom en fin skylt, kändes som jag åtminstone
närmat mig det tänkta målet!

Nu har jag redan vänt i Fontanales och är
på väg uppåt igen

Hej! Bra här tack :)

Sound of Music-vidder känns inte som Gran Canaria
men finns på norra sidan.

Snart ny topp, här fick det bli höger nu

Fortfarande fint väder, GC 150 härifrån ska man passa
sig för, elakt oljegrus, så körde rakt fram.

Fin grop

Pinjeträden har gett namn till området, Pinos de Gáldar

Teide sticker upp genom molnen

Här får ni gissa var jag är

Artenara high-street in mot stan

Här vaktar Jesus. Det ni.

Nyss var jag där! Artenara sett från andra sidan,
nu har jag passerat Tejeda med god marginal

Bra sikt! Roque Benayga i förgrund, flankeras av
Teide (anas) till vänster och Artenara till höger.

Ja, man har ju anledning att se nöjd ut, när allt
är så himla grant.

Och på Casa Melo blev det standardmenyn,
en kaffe och en Mulato. Glassen heter så ja.

Och på sista biten hann det bli sådär
extraordinärt vackert

Kolla bara

Så här ser det dessutom ut med mina cykelbrillor.
..är ljuset alltid gult...


Meen inte pjåkigt utan dem heller.
Dagens tur

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar