måndag 16 november 2015

Tillbaka!

Ja nu har jag varit här flera dagar redan men har haft så mycket för mig att skrivandet fått stå tillbaka, anledningen kan jag återkomma till någon annan gång men hur som helst så har jag hunnit cykla några gånger också.

Mogán sett uppifrån
Inga heldagar för jag jobbar också, men ett par trevliga turer åtminstone. Inget nytt under solen vad gäller turerna men här kommer ett par redogörelser i alla fall.

I torsdags blev det en kortare tur uppåt berget. Jag bor i Mogán igen förresten, och körde alltså mot San Nicolás, dock utan minsta avsikt att köra ända dit för då ska man ju hem igen därifrån gubevars, och en sån tur fick allt vänta.


På väg uppåt!
Ovanligt grönt! Det kom ju en skur för några veckor
sen, som dränkte Telde med omnejd.. 
Jag trampade däremot upp till toppen innan nedfarten istället, i makligt tempo för det var fasligt varmt, förbi Azulejos och papegojorna, och alla andra bekanta landmärken. 

På toppen var jag inte riktigt nöjd så jag tog en tur ned mot Tasartico, vääldigt fin väg, både asfalten och omgivningen, men när skuggorna började bli längre insåg jag att det var dags att vända, det blir faktiskt mörk även om det är varmt. Konstigt.

Nåja, upp för relativt branta backar igen och så äntligen den grymt härliga belöningen för allt slit. Från toppen är det bara att sitta och bromsa och svänga nästan hela vägen hem igen, alldeles fantastiskt. Eller, det kommer faktiskt några uppförsbackar längs vägen men det är bara bra för blodcirkulationen.


Första turen på min lilla lånecykel avklarad, och förutom en rätt märklig konstruktion i bakre växelföraren, som får kedjan att skrapa mot en liten klack vilket stör tystnaden, så var det en sjyst liten cykel av helt rätt sort. Dvs Orbea. Lite tung men tja, det blir ju bra träning på det viset.



Fint i eftermiddagssol-diset

Den här lilla stavhopparen har vi sett förr

Här kan man braka ner till San Nicolás i en väldig fart

Eller ta åt andra hållet...

Mot Tasartico blev det!

Växtkraft!

Ännu grönare på den här sidan

Nu med aloe i förgrund!

Och kaktusar. Inte peta på de röda bollarna - fast de
ser roliga ut, har jag lärt mig dyrt.. 

Här vid casas blancas var det vänddags, hem
innan mörkret har jag också lärt mig, på samma sätt.

After bike delux: kikärtor, oliver och öl från SPAR


   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar