lördag 22 februari 2014

Snö

..kom det i veckan ja. Här alltså! Till förskräckelse och stort besvär, med rabalder på TV och allsköns media till följd. 

Tisdag: mot toppen. Mogán-slingrorna igen.
Här skymtade jag vita fläckar på toppen..
Här kommer de närmare..
Och jäklar i havet, snö på toppen!
Men långt bort, jag zoomade lite. Kallt ju. 
Nu är den nog redan borta och här har vi haft vilodag på stranden idag, så nu känns det väldigt avlägset, men bara för någon dag sen låg det fortfarande lite fläckar kvar på toppen. 

Mest var det tydligen i Tejeda, alltså där jag bodde förra året, så det var ju lyckosamt att det var förra årets boplats och årets ligger en bra bit ned därifrån. 

Den i så fall trevligare effekten är påfyllda vattendammar och en massa små vattenfall högre upp i bergen, vilket bidrar till naturupplevelsen. 

Några dagar efter snöfallet vågade jag mig uppåt - lite kul vore det ju allt att se snö här, och det gjorde jag också men på behörigt avstånd. 

Cykelmässigt har det gått starkt framåt, med fortsatt järnhård stretch och diverse behandling för att kunna göra så, men vilken lättnad att det inte var färdigcyklat alldeles! Jag började nästan misströsta där ett tag. 

Ett par turer till Soria åt båda hållen, dvs med både snällare och brantare klättring, samt ett par vändor till Ayacata med lite bonus åt först ena hållet och sen det andra blev resultatet av senaste veckan - igår förde det mig till San Bartolomé där jag inte varit sen jag kom, så det var en härlig stund att sitta där i eftermiddagssolen och känna att det går åt rätt håll igen. 

Jag testade ett nytt ställe för fikan, som hade perfekt placering med sol och utan vind och kändes mer genuint än de andra mer uppenbara ställena mitt på torget... tills jag upptäckte skylten med reklam för Free Motion – den överlägset största cykeluthyraren på ön. 

Så mycket för den uniciteten alltså. Lyckades pricka in standardstoppet för de tysk-guidade cykelturernas motsvarighet till massturism.. snyggt. Très pittoresque. Nåja. En ostmacka och en kaffe kunde de langa fram utan match så egentligen fanns inget att klaga på, utom att brödet kanske var lite torrt. Olivolja och vinäger heter lösningen på det. 

Därefter var det en lätt match att trampa hem, en och trekvart tar det ungefär och det är övervägande nedför så det är precis lagom för att fundera ut hur nästa tur ska se ut. 

Idag har vi besökt Amadores (!!) för första gången och känt på sanden där för skojs och omväxlings skull men imorgon blir det långtur om vädret tillåter. Håll andan!




Vattenfall efter snön

Här kan man gott stanna och flåsa lite ja. Fint!

Bortanför passet ligger Tejeda, där det var
snötäckt enligt TV-bilderna. Hua. 

Torsdag: Till San Bartolomé igen!

På hemvägen stod krulliga farthinder!

..överallt!

Motljus och fårskock. Maxad mysfaktor.

Ovanligt vacker hemväg i eftermiddagssol

Så fint så.

Idag: Vågbrytare i Amadores

Sen åkte vi hem!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar