onsdag 1 januari 2014

Gott nytt! Med mera

Efter mördarturen i lördags togs en välförtjänt vilodag, vi tog bussen ned till hamnen och turistspankulerade lite, gjorde några ärenden, hämtade en hyrbil och storhandlade.

Söndag: turistande i Puertan
Så fint så
Måndag: Fredrik på besök - mot Soria!
Här börjar fajten..
..och här är man i Soria, bara toppstigningen kvar.
Den bästa biten om du frågar mig.
Tisdag: Mot San Nicolas. Jakt igen.
Framåt eftermiddagen gjorde vi en utflykt till närområdena Tasarte och Tasartico, jättefina vägar men tyvärr slutade båda i grus så dit lär vi inte åka med cykel.

Synd, för i botten av Tasarte hittade vi en otroligt genuin och pittoresk liten servering, mitt i havsbrynet med bergen som bakgrund. Svårslaget.

Så där satt vi en stund innan vi testade Tasartico, men som sagt, trots finfina cykelvägar dit känns det alltid kul att ha ett mål, om än så litet. En juiceservering räcker men de här ställena hade verkligen inget alls. Och ska man hela vägen ut till havet hyr man företrädesvis en Jeep eller dylikt, det är riktigt dåliga vägar.

Framåt kvällen åkte Matti iväg igen för att hämta Fredrik som är på besök sen några dagar, själv satt jag hemma i soffan och kollade ikapp lite filmer som jag somnat ifrån. Man är ju inte bättre.

Framåt måndag var det dags för cykel igen, och en tur till Soria stod på menyn. Den tuggades ned rätt kvickt, grabbarna kan ju absolut inte låta bli att tävla mot varann så jag fick lite lugn och ro i bakre ledet.

Ändå kändes det som det gick med skaplig fart, och ganska lätt i medvinden, och väl uppe innan fiket bestämde vi att åka direkt vidare hela vägen upp, och ta fikan hemma istället. Sagt och gjort, och precis ovanför byn så stannade vi och testade ett nytt ställe, eftersom det tydligen var populärt att vara i Mogán just den dagen. Fullt!

Det var i alla fall ett bra ställe, de var också relativt bra på att ta betalt men gott var det. Vi körde lite tapasinspirerat, delade några rätter; pimientos, vitlöksbröd, papas och tortilla. Sånt kan jag bara äta om jag inte ska cykla vidare, så det var ju lämpligt. Ner till oss är det bara nedförsbacke sedan.

Igår blev det långtur, nyårsafton kan man fira på många sätt och jag och Fredrik gjorde det med 5 timmar och 20 min cykling.

Summa summarum tog det någon timme till, men då hann vi med ett lunchstopp i San Nicolas inkl shop-stopp på SPAR, en punka på vägen upp mot Artenara och ett medhavd-fika-stopp i Acusa, samt en kort visning av Tejeda med drickainköp.

Annars var det ganska raka spåret, vi ville ju hem och leka med Matti som hade tagit sig en aktiv vilodag, och vikt av innan backen börjar vända nedåt mot San Nicolas.

En stadig tur men allt gick bra och vi hade tom lite krafter kvar för att fira nyåret, vilket vi gjorde nere i hamnen efter lite bubbel här hemma. Middag på en italienare och en drink på nån bar, innan lite fridans på torget där nån lokal förmåga sjöng spanska låtar.

Hon var duktig så det lät bra, men vi borde kanske varit noggrannare med att kolla klockan, för sista bussen hade visst gått i tid, och taxin tog nästan en timme att få tag på. Men hem kom vi och idag har det börjat lite mjukt – en sen frukost och lite påföljande såsande, men nu ska det nog cyklas en sväng. Inte så långt, men en bit.

Sen ska vi fira att Mattis plåster är borta, och det ska vi göra genom att åka ner och bada är det tänkt. Premiär, för min del, om man inte räknar lite bryn-plaskande som har skett på diverse promenader. Solen skiner, så det blir en bra dag för premiärdopp.

Bad första dagen på året – inte illa!

..fast relativt lugn, fotografen hann ju med.

Toppen innan nedförsbacken - hej då Matti!

På väg mot Artrenara

På väg ned från Artenara

..är finaste vägen på hela ön.

Sista slingrorna hem, vid Presa las Niñas

Fint i motljuset, och en bra tur

Igår: Nyårsafton!
Snabbt påhittade snacks till bubblet

En fin nyårsdrink kan man få, även om man är hurtbulle

Tisdagens tur: Lång och fin!