torsdag 21 februari 2013

När är vi fra(aa)mme(ee)?

Vanligtvis söndernötta ord från baksätet i valfri familjekombi men i det här fallet apropå att vända vid vägpinne 28 i ett tidigare inlägg, för det här med vägmarkeringarna är märkligt. 

28 km, visst, men av hur många då??
Fint häruppe
Och utsikten är inget fel på
Snittfarten blir dock låg, rejält brant och slingrigt
Paus för utsikt, underarmsvila och fälgnedkylning
Som sagt, slingrigt och brant, här minst 20%
Efter Artenara rullar det däremot på bra
Utan tvekan en av de lättsammaste vägarna på ön,
lite tramp men mest bara åka med
Idag torsdag: molnig hemväg innan Presa las Niñas
Ingen apelsingubbe idag, han har nog gått hem
Lite sol och moln på toppen
Nästan hemma. Hur ska jag klara mig
utan den här vyn att komma hem till?
Man uppdateras nogsamt om varje kilometer som går men man förväntas bara vara intresserad av hur långt det är åt ena hållet. (?) Dvs man kanske vet att man har åkt 28 km på en väg, men man har ingen aning om hur lång den är, dvs hur långt man har kvar. Det står nämligen ingenstans hur långt det är hit eller dit. På vägpinnarna står samma siffra åt båda hållen, och vägskyltarna har inga kilometerangivelser heller. Eller? Har jag missat nåt? Nån som vet får gärna förklara.

Senaste cyklingen då: onsdagen bjöd på finväder och jag började jobba i arla morgonstund för att hinna cykla också så lite senare än vanligt rullade jag och Henrik iväg på äventyr. Stackars Åsa som skadat vaden precis innan hon kom hit kan inte cykla alls för tillfället så hon skulle jobba lite och kanske testa terrassen en stund. 

Vi som kunde cykla gjorde däremot en sightseeing till den knasbranta vägen över El Carrizal och bromsade oss ner till avtagsvägen där man tar höger mot Artenara. Det är en liten pärs för både underarmar och fälgar innan man kommer ner men med mest nedförsbacke i benen så är hemvägen riktigt trevlig, bortsett från att underlaget är kass då förstås. 

Backen är som bekant vid det här laget rätt segbrant men det var ju ovanligt lättsamt ändå nu när vi inte kört runt halva ön innan man kommer dit. Så jag passade på att njuta av livet medan Henrik trampade på lite snabbare med sina tunga växlar, lustig kombination. 

Upp genom skogen där fin väg plötsligt börjar igen är stretandet nästan över för därifrån flackar det ur och uppe vid jesusgubben i Artenara har man som vanligt en riktig fintur att se fram emot hela vägen hem. 

Hemma i byn mötte vi upp den hårt arbetande skribenten och fikade på regnbågscafét i byn, och på kvällen testades ost- och vinrestaurangen precis ovanför. 

Det var en trevlig inrättning med konstutställning och konstnären själv kom ut med tallrikarna, kanske lagade han maten också det var lite oklart. Hur som helst var det mycket lokala produkter och ägaren en uppfriskande annorlunda typ som blev helt tagen av idén att styra verksamheten mot att ha lite cykelfokus, ivrigt påhejad av oss som kom med tonvis av tips och förslag, vad man som cyklist vill ha och inte ha när man kommer och fikar. 

Jag försökte sälja in min uppenbart helt oumbärliga assistans i verksamheten mot kanske en eller annan ostkant och kanske en sovkorg i ett inte alltför dragigt hörn men vi får väl se om det blir någon fortsättning på den historien. Hur som helst och summa summarum så var det en riktigt bra dag.


Idag hade jag lite jobb kvar som betades av på morgonen men några timmar senare rullade jag ned för berget och mötte upp Matti som kunde tänka sig rulla med en bit mot San Nicolás dit jag tänkte köra. 

Dock var det visst roligare att babbla än att trampa idag så vi fastnade på juiceställe no 2 längs vägen mellan Mogán och San Nicolás till det var för sent för mig att köra runt, så jag tog samma väg tillbaks igen vilket kändes bra det med. 

Ännu en långsam och meditativ tur som belönades med en flaska Bollinger väl hemma. Vilka bra gäster jag har! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar